THEMA: Nissan Hardbody 4x4 Südafrika zu verkaufen
16 Apr 2024 12:05 #685643
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  • RD03joe am 16 Apr 2024 12:05
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Servus,
eine generelle Frage. Gilt die TRN aus Namibia auch in Südafrika oder braucht man da eine neue?
LG Jörg
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16 Apr 2024 13:01 #685648
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  • travelNAMIBIA am 16 Apr 2024 13:01
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Gilt die TRN aus Namibia auch in Südafrika oder braucht man da eine neue?
neue.

Beste GRüße
Christian
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16 Apr 2024 13:46 #685651
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  • pollux am 16 Apr 2024 13:46
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TRN: SA und NAM haben da nichts miteinander zu tun. SA ist offiziell sehr restriktiv geworden, ohne Wohnsitz oder Residence/Work Permit TRN auszustellen. Im Western Cape hat man es als Weißer wohl noch einfacher, andernorts schwierig. Natürlich haben manche Leute "Verbindungen", wie das halt so ist. Legal ist es aber nicht.

Ich sollte vielleicht noch ergänzen, dass ich seit 20 Jahren ein TRN habe, damals legal mit Touristenstempel im Pass bekommen. Seitdem hat sich viel geändert. Die jährlich License-Verlängerung (Gauteng Province) wurde auch immer problematischer, lauter neue Hürden und Schikanen. Aus anderen Gründen habe ich mein Auto dort heuer verkauft. Aber unabhängig davon wurde "red tape" einfach zu groß um Spaß zu machen.
Südliches Afrika seit 1992: 47 Reisen, 1.321 Tage, 169.178 km, 492 Vogelarten
Letzte Änderung: 16 Apr 2024 15:00 von pollux.
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24 Apr 2024 11:40 #686088
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  • RD03joe am 16 Apr 2024 12:05
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vielen Dank, Christian und Pollux!

Kann man alternativ ein in SA gekauftes Auto einigermaßen problemlos nach Namibia einführen und dort auf seine TRN anmelden? 10% Importsteuer kommt glaub ich drauf?
Nach Kauf eines Autos darf man ja die alten Schilder noch 3(?) Wochen benutzen. Kann man ein SA Auto dann mit der alten Anmeldung überführen?
LG Jörg
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24 Apr 2024 11:50 #686090
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  • pollux am 16 Apr 2024 13:46
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Jörg, so einfach ist es nicht. Das folgende schrieb mir ein Bekannter, der als Südafrikaner sein Auto nach Namibia umgezogen hat (Stand 2013 !). Da er auch nach Nam umgezogen ist, hatter er natürlich kein Problem, eine TRN zu bekommen. Das gilt nicht für Touristen.

MOST IMPORTANT ! This Is Africa ! The authorities in both countries will
frustrate you and will try your patience to the utmost. Just hang in there
and keep calm .....

In South Africa :

1) You need a Police Clearance Certificate: I do not know where they do the
clearances in Johannesburg, but any vehicle testing centre or police station
should be able to direct you. They will do an inspection of the vehicle,
where they check the engine and chassis numbers, etc. They enter it into
their system, and then give you a document that you have to take to the
vehicle registration centre where your vehicle is registered and licensed.
At the registration office, they de-register your vehicle and remove it from
NATIS. They then give you a document that you have to take back to the
Police Clearance guys. They then issue you with a Police Clearance
Certificate.
2) You then need a Vehicle Birthing Certificate : You get this document from
Trans Union Auto. Tel 011 428 2014, or e-mail at Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!.
These guys confirm, with the vehicle manufacturer, that a vehicle of your
model year was indeed manufactured with the engine and chassis numbers your
vehicle has.
3)Valuation Certificates : You need to obtain 3 Valuation Certificates for
your vehicle. Try to keep the value as low as possible, but not unreasonably
low.

Right, now you almost have all the documents you need from South Africa.
Please note that the documents you have is only valid for 1 month, and that
the vehicle has to leave the country before they expire. You cannot redo
them, as the vehicle has been removed from the NATIS system and does not
"exist" any more.

On the border :
1) Your first stop is at the Customs Clearance Agents on the South African
side of the border. They prepare the export documentation, and enter the
date and details of the vehicle onto their computer system. Please note that
they usually use the highest valuation for the vehicle's value, and that
this amount includes VAT.
2) You then cross the South African side of the border, almost as usual.
This time you declare that the vehicle is leaving the Country at Customs and
the Police. They will check the documents and confirm the engine and chassis
numbers.
3) On the Namibian side your first stop is at the Customs Clearance Agents,
who will prepare the import documentation.
4) You need to pay the import duties at the border. We got many conflicting
answers from the Namibian Authorities about when, and where, the money had
to be paid, but the people at the border insisted on payment on entry. In
our case in was 16.5% (15% VAT + 10% surcharge on the VAT) of the vehicle
value (and that value included South African VAT) In our case we could not
reclaim the South African VAT. It will be the easiest if you have cash with
you. You can not be sure what value the customs guys will assign to your
vehicle, and the Import Duty is calculated on that value. You can pay via
EFT but you will not be cleared to leave the border until they have received
confirmation of payment, and that can take hours or even days ......
5) From there you clear the Namibian border post as usual. In theory you do
not have to pay the Namibian Cross border charges , but
as your vehicle still has South African number plates you could pick up
unnecessary problems if they should stop you at a roadblock as you will have
to produce all the documents, explain yourself, etc, etc. The cost of the
permit is minor compared to the inconvenience you might face.

Now for the fun and games ......

In Namibia:
1) You have to get a Namibian Police Clearance Certificate. It takes between
3 days and a week, and they confirm that the South African Police Clearance
Certificate is authentic with the South African Police and Interpol.
2) You now go to the NATIS offices in the northern Industrial Area. The 1st
thing you do there is to get a NATIS ID. You can produce any type of
positive ID (passport) and a Namibian address. You then receive a printed
document that you can use for any future Natis transactions.
3) Then you get the vehicle registration documents. One thing that the clerk
will ask for is a roadworthy certificate. This is not required if the
vehicle does not change ownership. The people that do the roadworthy
inspections will confirm the engine and chassis numbers and complete the
required section on the registration document. As soon as the vehicle has
been registered, you can have your new numberplates made, breathe a sigh of
relief, have a laugh about the circus that you have endured the past few
weeks and have a drink.

Good luck !
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Letzte Änderung: 24 Apr 2024 11:52 von pollux.
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24 Apr 2024 15:53 #686110
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  • RD03joe am 16 Apr 2024 12:05
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Dank Dir Pollux!
Das ist ja ganz schön kompliziert, dafür, daß es eine Zollunion sein soll :-)
Mit 16,5% on top werden dann die Autos auch meist uninteressant.
Merci! Jörg
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